Z konta założonego przez Internet można będzie rezygnować w ciągu 14 dni, przewiduje projekt nowelizacji ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów. Ponadto klienci otrzymają prawo do gruntownej informacji o oferowanych usługach. Wspomniana nowelizacja stanowi nie tylko dostosowanie polskiego prawa do unijnego, ale również będzie miała wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną naszej gospodarki.
Zmiana ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny wynika m.in. z konieczności wdrożenia do polskiego ustawodawstwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/65/WE z dnia 23 września 2002 r. w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość.
Regulacja ta obejmie umowy na odległość dotyczące w szczególności czynności bankowych, kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowych i usług inwestycyjnych. Nie jest to katalog zamknięty, więc za podlegające tej ustawie będą mogły być uznane także inne niewymienione w nim usługi.
Przepisy te zapewnią większą ochronę konsumentom usług finansowych świadczonych za pomocą Internetu, czy telefonu. Dzięki nowelizacji konsumenci zyskają prawo do gruntownej informacji, obejmującej zarówno dokładne określenie kontrahenta konsumenta, jak i cechy umowy - jej charakter, warunki zawarcia, realizacji, wykonania i ewentualnego dochodzenia roszczeń. W ochronie konsumenta usług świadczonych na odległość bardzo istotne znaczenie ma także zapewnienie prawa do odstąpienia od umowy.
Przepisy wskazują też, w jakich sytuacjach przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny, mimo skorzystania przez konsumenta z prawa do odstąpienia od umowy oraz określają sytuacje, w których prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje. Dotyczy to umów całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta, umów dotyczących świadczeń, za które cena zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli zawarte zostały na okres krótszy niż 30 dni.
Podstawowym terminem na odstąpienie od umowy zawieranej na odległość dotyczącej usług finansowych jest 14 dni od dnia zawarcia umowy, a w przypadku umów ubezpieczeniowych (tylko osobowych) - 30 dni. Termin 30 dni odnosi się do ubezpieczeń osobowych.
Zgodnie z nową regulacją konsument powinien być poinformowany najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy m.in. o: danych przedsiębiorcy i jego przedstawiciela, cechach i cenie świadczenia, prawie do odstąpienia od umowy, procedurach reklamacyjnych, możliwości i sposobie wypowiedzenia umowy, języku i prawie stosowanym w kontaktach przedsiębiorcy z konsumentem. Ustawa przewiduje także obowiązek pisemnego potwierdzenia tych informacji przed zawarciem umowy i przyznaje konsumentowi prawo zmiany środka porozumiewania się na odległość w czasie jej trwania.
Takie szczegółowe regulacje dotyczące obowiązków informacyjnych przy pierwszym kontakcie z konsumentem (oferta), przed zawarciem umowy i w czasie jej realizacji zapewniają wysoki poziom ochrony konsumentów. Dzięki nim konsumenci mają szansę podejmować bardziej odpowiedzialne i przemyślane decyzje, gdyż w oparciu o pełne dane o przedsiębiorcy i samej umowie, którą konsument będzie związany.
Uchwalenie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, gdyż proponowane zmiany przyczynią się do poprawy jakości oferowanych usług oraz zwiększą uprawnienia konsumentów usług finansowych świadczonych na odległość.
Zmiana ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny wynika m.in. z konieczności wdrożenia do polskiego ustawodawstwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/65/WE z dnia 23 września 2002 r. w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość.
Regulacja ta obejmie umowy na odległość dotyczące w szczególności czynności bankowych, kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowych i usług inwestycyjnych. Nie jest to katalog zamknięty, więc za podlegające tej ustawie będą mogły być uznane także inne niewymienione w nim usługi.
Przepisy te zapewnią większą ochronę konsumentom usług finansowych świadczonych za pomocą Internetu, czy telefonu. Dzięki nowelizacji konsumenci zyskają prawo do gruntownej informacji, obejmującej zarówno dokładne określenie kontrahenta konsumenta, jak i cechy umowy - jej charakter, warunki zawarcia, realizacji, wykonania i ewentualnego dochodzenia roszczeń. W ochronie konsumenta usług świadczonych na odległość bardzo istotne znaczenie ma także zapewnienie prawa do odstąpienia od umowy.
Przepisy wskazują też, w jakich sytuacjach przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny, mimo skorzystania przez konsumenta z prawa do odstąpienia od umowy oraz określają sytuacje, w których prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje. Dotyczy to umów całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta, umów dotyczących świadczeń, za które cena zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli zawarte zostały na okres krótszy niż 30 dni.
Podstawowym terminem na odstąpienie od umowy zawieranej na odległość dotyczącej usług finansowych jest 14 dni od dnia zawarcia umowy, a w przypadku umów ubezpieczeniowych (tylko osobowych) - 30 dni. Termin 30 dni odnosi się do ubezpieczeń osobowych.
Zgodnie z nową regulacją konsument powinien być poinformowany najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy m.in. o: danych przedsiębiorcy i jego przedstawiciela, cechach i cenie świadczenia, prawie do odstąpienia od umowy, procedurach reklamacyjnych, możliwości i sposobie wypowiedzenia umowy, języku i prawie stosowanym w kontaktach przedsiębiorcy z konsumentem. Ustawa przewiduje także obowiązek pisemnego potwierdzenia tych informacji przed zawarciem umowy i przyznaje konsumentowi prawo zmiany środka porozumiewania się na odległość w czasie jej trwania.
Takie szczegółowe regulacje dotyczące obowiązków informacyjnych przy pierwszym kontakcie z konsumentem (oferta), przed zawarciem umowy i w czasie jej realizacji zapewniają wysoki poziom ochrony konsumentów. Dzięki nim konsumenci mają szansę podejmować bardziej odpowiedzialne i przemyślane decyzje, gdyż w oparciu o pełne dane o przedsiębiorcy i samej umowie, którą konsument będzie związany.
Uchwalenie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, gdyż proponowane zmiany przyczynią się do poprawy jakości oferowanych usług oraz zwiększą uprawnienia konsumentów usług finansowych świadczonych na odległość.