IV Walne Zgromadzenie ISOC Polska przyjęło między innymi uchwałę, w której przyjmuje jako własne stanowisko zawarte w europejskim apelu "Wezwanie do działania II" oraz wzywa polskich przedstawicieli w Radzie Unii Europejskiej do poparcia dyrektywy w sprawie w wersji merytorycznie zgodnej z przegłosowaną 24 września 2003 przez Parlament Europejski. Wzywa także kandydatów i komitety wyborcze w wyborach do Parlamentu Europejskiego do zapoznania się z problemem patentów na oprogramowanie i przedstawienia swego stanowiska w tej sprawie.
Poniżej tłumaczenie wezwania do działania II ogłoszonego przez Foundation for a Free Information Infrastructure:
Parlament Europejski przegłosował dyrektywę, która w sposób skuteczny wykluczyłaby z patentowania oprogramowanie i metody prowadzenia działalności gospodarczej. Jednakże los prawa patentowego pozostaje w dalszym ciągu w rękach ministerialnych urzędników patentowych, z których wielu od lat naciska na zniesienie ograniczeń na patentowanie. Ta sytuacja wywołuje potrzebę uwagi i zdecydowanego działania parlamentarzystów i obywateli krajów członkowskich.
Jesteśmy zaniepokojeni tym, że:
Europejski Urząd Patentowy (EUP), wbrew literze i duchowi obowiązującego prawa udzielił dziesiątków tysięcy patentów na rozwiązania programistyczne i metody prowadzenia działalności gospodarczej, które są niżej nazywane "patentami na oprogramowanie komputerowe".
Komisja Europejska wywiera nacisk, by zalegalizować patenty na oprogramowanie komputerowe i egzekwować ich przestrzeganie w całej Europie. W swym dążeniu Komisja Europejska ignoruje wyraźnie wyrażaną wolę i dobrze uzasadnione racje zdecydowanej większości informatyków: twórców oprogramowania, przedsiębiorców, naukowców, a także ekonomistów.
Zwolennicy patentów na oprogramowanie próbują zmylić i zastraszyć Parlament Europejski. Przedstawiają oni swoją propozycję jako drogę do wyłączenia rozwiązań programistycznych i metod prowadzenia działalności gospodarczej z patentowania i grożą, że Parlament Europejski straci swoją szansę uczestniczenia w stanowieniu prawa patentowego gdyby zagłosował za określeniem faktycznych granic patentowalności.
Ponieważ Parlament Europejski nie dał się wprowadzić w błąd i nie uległ szantażowi, posiadaj?cy wpływy w różnych rządach i organizacjach zwolennicy patentów na oprogramowanie próbują użyć Rady Ministrów Unii Europejskiej dla odstąpienia od parlamentarnego procesu demokratycznego.
Z tych powodów opowiadamy się za następującymi działaniami:
Wzywamy Europejski Urząd Patentowy i narodowe urzędy patentowe by niezwłocznie zaprzestały udzielania patentów na metody prowadzenia działalności gospodarczej i rozwiązania programistyczne bez względu na ich sposób w jaki są one formułowane i stosowały artykuł 52 Europejskiej Konwencji Patentowej zgodnie ze zwykłymi metodami interpretacji prawa.
Wzywamy członków Rady Ministrów UE do powstrzymania się od jakichkolwiek kontr-propozycji w stosunku do wersji zaproponowanej przez Parlament Europejski chyba że miałyby one poparcie wyrażone w formalnych decyzjach ich narodowego parlamentu.
Wzywamy parlamentarzystów w krajach członkowskich do sformułowania jasnych narodowych polityk co do granic patentowalności i dopilnowania by ich rządowi przedstawiciele w Radzie Europejskiej sumiennie prezentowali te polityki.
Żądamy, by wszelkie akty prawodawcze (zarówno propozycje europejskie jak i państw członkowskich) dotyczące patentowalności podlegały wpierw testowaniu na dobranych losowo zbiorach zgłoszeń, w celu stwierdzenia ponad wszelką wątpliwość, czy prowadzą one do pożądanych skutków i czy nie stwarzają niebezpieczeństwa niewłaściwych interpretacji.
Obszerniejsze informacje o problemie patentów na oprogramowanie można znaleźć na Wiki ISOC Polska.
Poniżej tłumaczenie wezwania do działania II ogłoszonego przez Foundation for a Free Information Infrastructure:
Parlament Europejski przegłosował dyrektywę, która w sposób skuteczny wykluczyłaby z patentowania oprogramowanie i metody prowadzenia działalności gospodarczej. Jednakże los prawa patentowego pozostaje w dalszym ciągu w rękach ministerialnych urzędników patentowych, z których wielu od lat naciska na zniesienie ograniczeń na patentowanie. Ta sytuacja wywołuje potrzebę uwagi i zdecydowanego działania parlamentarzystów i obywateli krajów członkowskich.
Jesteśmy zaniepokojeni tym, że:
Europejski Urząd Patentowy (EUP), wbrew literze i duchowi obowiązującego prawa udzielił dziesiątków tysięcy patentów na rozwiązania programistyczne i metody prowadzenia działalności gospodarczej, które są niżej nazywane "patentami na oprogramowanie komputerowe".
Komisja Europejska wywiera nacisk, by zalegalizować patenty na oprogramowanie komputerowe i egzekwować ich przestrzeganie w całej Europie. W swym dążeniu Komisja Europejska ignoruje wyraźnie wyrażaną wolę i dobrze uzasadnione racje zdecydowanej większości informatyków: twórców oprogramowania, przedsiębiorców, naukowców, a także ekonomistów.
Zwolennicy patentów na oprogramowanie próbują zmylić i zastraszyć Parlament Europejski. Przedstawiają oni swoją propozycję jako drogę do wyłączenia rozwiązań programistycznych i metod prowadzenia działalności gospodarczej z patentowania i grożą, że Parlament Europejski straci swoją szansę uczestniczenia w stanowieniu prawa patentowego gdyby zagłosował za określeniem faktycznych granic patentowalności.
Ponieważ Parlament Europejski nie dał się wprowadzić w błąd i nie uległ szantażowi, posiadaj?cy wpływy w różnych rządach i organizacjach zwolennicy patentów na oprogramowanie próbują użyć Rady Ministrów Unii Europejskiej dla odstąpienia od parlamentarnego procesu demokratycznego.
Z tych powodów opowiadamy się za następującymi działaniami:
Wzywamy Europejski Urząd Patentowy i narodowe urzędy patentowe by niezwłocznie zaprzestały udzielania patentów na metody prowadzenia działalności gospodarczej i rozwiązania programistyczne bez względu na ich sposób w jaki są one formułowane i stosowały artykuł 52 Europejskiej Konwencji Patentowej zgodnie ze zwykłymi metodami interpretacji prawa.
Wzywamy członków Rady Ministrów UE do powstrzymania się od jakichkolwiek kontr-propozycji w stosunku do wersji zaproponowanej przez Parlament Europejski chyba że miałyby one poparcie wyrażone w formalnych decyzjach ich narodowego parlamentu.
Wzywamy parlamentarzystów w krajach członkowskich do sformułowania jasnych narodowych polityk co do granic patentowalności i dopilnowania by ich rządowi przedstawiciele w Radzie Europejskiej sumiennie prezentowali te polityki.
Żądamy, by wszelkie akty prawodawcze (zarówno propozycje europejskie jak i państw członkowskich) dotyczące patentowalności podlegały wpierw testowaniu na dobranych losowo zbiorach zgłoszeń, w celu stwierdzenia ponad wszelką wątpliwość, czy prowadzą one do pożądanych skutków i czy nie stwarzają niebezpieczeństwa niewłaściwych interpretacji.
Obszerniejsze informacje o problemie patentów na oprogramowanie można znaleźć na Wiki ISOC Polska.