Wiadomości:
Siećpospolita 2004-2006... pełna dziur
utworzono: 22-08-2007
Autor: Dziennik Internautów - mm
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury przygotowały projekt zatytułowany "Narodowa Strategia Rozwoju Dostępu Szerokopasmowego do Internetu "Siećpospolita" na lata 2004-2006". Dokument ten zawiera założenia strategii rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu. Podczas szczegółowej analizy projektu - którą zajęła się Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji - wykazano , iż... nie zawiera on realnej do zrealizowania propozycji przyspieszenia tempa rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu...

W związku z tym, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji przekazała na ręce podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury p. Wojciecha Hałki opinię PIIT na temat treści tego dokumentu.

+++
Doceniając fakt sformułowania tego dokumentu przez czynniki rządowe, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji zwraca uwagę m.in., że:

- dokument nie formułuje podstawowej koncepcji rozwoju rynku detalicznego szerokopasmowego dostępu do Internetu; do wyboru jest strategia koreańska (regulowany monopol ze wsparciem rządu) i strategia europejska - budowania konkurencji na rynku detalicznym już we wczesnej fazie jego tworzenia (operatorzy "narodowi" dostarczają usługi hurtowe operatorom alternatywnym, a ci tworzą konkurencję na rynku detalicznym).

- określając cele rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu dokument nie precyzuje w jakim ma to być czynione obszarze - czy np. w administracji i szkolnictwie

- brak w dokumencie spisu potrzeb w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu - w jednostkach administracji centralnej i lokalnej - liczba jednostek, pożądana szerokość dostępu, liczba stanowisk itp.

- brak odniesienia do istniejącej infrastruktury - obecny stan to nieco ponad 30% średniego nasycenia telefonią stacjonarną i często poniżej 10% w rejonach słabo zurbanizowanych,

- brak realnej oferty dla inwestorów - przy administracyjnie narzucanych cenach mało który operator zdecyduje się zainwestować w rozbudowę sieci; dokument m.in. nie konkretyzuje kwestii własności infrastruktury budowanej przy współfinansowaniu ze strony budżetu oraz funduszy UE,

W podsumowaniu Izba stwierdza, że dokument nie zawiera realnej do zrealizowania propozycji przyspieszenia tempa rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu.
+++

Za pośrednictwem Izby swoje opinie przedstawili ministerstwu również niektórzy członkowie PIIT (Crowley Data Poland, NASK, TPSA). W swoich uwagach wytknęli twórcom projektu wiele ważnych błędów, m.in.:

- "Siećpospolita" zanadto koncentruje się na aspektach technologicznych pozostawiając na uboczu zagadnienia aktywizacji podmiotów (publicznych i prywatnych) do udziału w informatyzacji kraju, a także ogólnikowo rysując sferę zapotrzebowania społecznego oraz gospodarczego na usługi elektroniczne - aplikacje.

- "Siećpospolita" w sposób jawny zakłada istnienie dominującej technologii dostępu szerokopasmowego (ADSL)

- próba kategoryzowania operatorów działających na rynku telekomunikacyjnym - z uwagi na szybko zachodzące zmiany w technologii jest pomyłką

- Dokument nie precyzuje, jakie instrumenty będą stosowane do zwiększenia udziału dostępu szerokopasmowego wśród odbiorców indywidualnych, a jakie wśród instytucjonalnych

- Niepokoi próba rozwiązania informatyzowania jednostek realizujących cele ogólnospołeczne (m.in. szkół) przez "zbiorową" odpowiedzialność wszystkich operatorów telekomunikacyjnych (str. 23). Takie podejście nie będzie skłaniać do obniżania średnich kosztów łączy dostępowych i finalne obciążenia finansowe poniosą de facto użytkownicy końcowi

- nie zostało sprecyzowane stwierdzenie "szerokopasmowy internet"

- niektóre dane zawarte w dokumencie są nie spójne i nie jest znane ich źródło,

- niepokoi stwierdzenie, że: "Dla operatora świadczącego usługę powszechną planowane jest dofinansowanie tej usługi z opłat od operatorów",

- Konieczne jest potwierdzenie, że połączenie sieci IP jest tak samo usługą powszechną, jak połączenie sieci telefonicznych.

- Dokument nie precyzuje stanowiska Rządu wobec amatorskich sieci osiedlowych

- Dokument nie konkretyzuje w sposób wystarczający kwestii własności infrastruktury budowanej przy współfinansowaniu ze strony budżetu / funduszy UE.

- trzeba by się zastanowić co jest w pierwszej fazie motorem napędowym w tworzeniu społeczeństwa informacyjnego: czy umożliwienie dostępu do Internetu czy przygotowanie usług e-government.

- konieczne jest określenie co wchodzi w nowy zakres usługi powszechnej

- brak w dokumencie informacji, w jaki sposób Państwo zamierza podnieść penetrację komputerów, a to niestety jest warunek do wystąpienia popytu na usługi szerokopasmowe, szczególnie jeśli chodzi o gospodarstwa domowe.

Mając na uwadze dotychczasowe "osiągnięcia" rządzących polityków w przygotowaniu nie tylko przeróżnych projektów ale również i całych ustaw, można powiedzieć, że taki obrót sprawy (czytaj: przygotowanie bubla) był raczej do przewidzenia. Na nasze szczęście powstało kilka pożytecznych pozarządowych organizacji, jak PIIT, które monitorują poczynania naszych "wybrańców"
Źródła
di.com.pl
Zobacz też:
www.mi.gov.pl/prezentacje/jednostki_dokumenty/1/siecpospolita_-_projekt_do_konsultacji_(ostateczny).doc www.piit.org.pl/upl/UWAGI-Siecpospolita16.12.20031.doc
Komentarze
Brak komentarzy