Na to pytanie odpowiedź jest prosta, choć nie dla wszystkich (szczególnie dla decydentów, zarówno polskich jak i europejskich) wystarczająco zrozumiała.
Tymczasem Internet Society Poland, oficjalna instytucja reprezentująca interesy polskich Internautów, przygotowała wczoraj krótką, prostą w zastosowaniu, a co najważniejsze popartą jasnymi argumentami odpowiedź. Miejmy nadzieję, że trafi ona do głów sprawujących władzę polityków i wpłynie na ich decyzje.
W dniu wczorajszym Zarząd Stowarzyszenia Internet Society Poland przyjął następujące stanowisko w sprawie stawki VAT na dostęp do Internetu:
Stanowisko Stowarzyszenia Internet Society Poland w sprawie stawki VAT na dostęp do Internetu
eEurope - 0% VAT za Internet
Internet Society Poland popiera działania zmierzające do ustalenia w Zjednoczonej Europie preferencyjnej stawki VAT na dostęp do Internetu, postulując jednocześnie ustalenie jej w wysokości 0%.
Unia Europejska, VI dyrektywą Rady UE nr 77/388/EWG z 17 maja 1977 r., która weszła w życie 1 stycznia 1980 r., dokonała określenia zasad kształtowania jednolitej podstawy opodatkowania podatkiem od wartości dodanej (VAT). Załącznik "H" do ww. dyrektywy określa szczegółową listę towarów i usług, w przypadku których kraje członkowskie Unii Europejskiej mogą stosować preferencyjne stawki podatku VAT. Na liście tej nie wymieniono ani usług telekomunikacyjnych, ani usług dostępu do Internetu.
W zakresie rozpowszechnienia cyfrowych technik informacyjnych, w tym dostępu do Internetu, Europa jest opóźniona w stosunku do USA. Kraje wstępujące do UE są słabiej rozwinięte niż kraje "Piętnastki". Niezbędne jest uruchomienie takich mechanizmów, które obniżą bariery ekonomiczne utrudniające wyrównanie tych dysproporcji.
Upowszechnienie indywidualnego dostępu obywateli do Internetu (także szerokopasmowego) jest kluczem dla rozwoju usług społeczeństwa informacyjnego. Tworzy warunki do powstania i rozwoju nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Preferencyjna stawka VAT stanowi istotne narzędzie dla eliminowania elektronicznego wykluczenia słabszych ekonomicznie środowisk (digital divide).
Niski produkt krajowy brutto w krajach wstępujących do Unii powoduje mniejszy ruch telekomunikacyjny i mniejsze dochody dla operatorów telekomunikacyjnych. W związku z tym - jeżeli państwo nie stosuje specjalnych stawek preferencyjnych - dostęp do Internetu w krajach mniej rozwiniętych jest często droższy. Wprowadzenie podstawowej stawki VAT na tego typu usługi będzie szczególnie dotkliwe ekonomicznie dla odbiorców końcowych - obywateli - w krajach wstępujących, których poziom dochodów osobistych jest wyraźnie niższy od średniej dochodów w krajach Unii.
Obniżenie podatku VAT nie uwalnia władz państwowych od innych działań zmierzających do upowszechnienia dostępu do Internetu.
Internet Society Poland 08.10.2003
Tymczasem Internet Society Poland, oficjalna instytucja reprezentująca interesy polskich Internautów, przygotowała wczoraj krótką, prostą w zastosowaniu, a co najważniejsze popartą jasnymi argumentami odpowiedź. Miejmy nadzieję, że trafi ona do głów sprawujących władzę polityków i wpłynie na ich decyzje.
W dniu wczorajszym Zarząd Stowarzyszenia Internet Society Poland przyjął następujące stanowisko w sprawie stawki VAT na dostęp do Internetu:
Stanowisko Stowarzyszenia Internet Society Poland w sprawie stawki VAT na dostęp do Internetu
eEurope - 0% VAT za Internet
Internet Society Poland popiera działania zmierzające do ustalenia w Zjednoczonej Europie preferencyjnej stawki VAT na dostęp do Internetu, postulując jednocześnie ustalenie jej w wysokości 0%.
Unia Europejska, VI dyrektywą Rady UE nr 77/388/EWG z 17 maja 1977 r., która weszła w życie 1 stycznia 1980 r., dokonała określenia zasad kształtowania jednolitej podstawy opodatkowania podatkiem od wartości dodanej (VAT). Załącznik "H" do ww. dyrektywy określa szczegółową listę towarów i usług, w przypadku których kraje członkowskie Unii Europejskiej mogą stosować preferencyjne stawki podatku VAT. Na liście tej nie wymieniono ani usług telekomunikacyjnych, ani usług dostępu do Internetu.
W zakresie rozpowszechnienia cyfrowych technik informacyjnych, w tym dostępu do Internetu, Europa jest opóźniona w stosunku do USA. Kraje wstępujące do UE są słabiej rozwinięte niż kraje "Piętnastki". Niezbędne jest uruchomienie takich mechanizmów, które obniżą bariery ekonomiczne utrudniające wyrównanie tych dysproporcji.
Upowszechnienie indywidualnego dostępu obywateli do Internetu (także szerokopasmowego) jest kluczem dla rozwoju usług społeczeństwa informacyjnego. Tworzy warunki do powstania i rozwoju nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Preferencyjna stawka VAT stanowi istotne narzędzie dla eliminowania elektronicznego wykluczenia słabszych ekonomicznie środowisk (digital divide).
Niski produkt krajowy brutto w krajach wstępujących do Unii powoduje mniejszy ruch telekomunikacyjny i mniejsze dochody dla operatorów telekomunikacyjnych. W związku z tym - jeżeli państwo nie stosuje specjalnych stawek preferencyjnych - dostęp do Internetu w krajach mniej rozwiniętych jest często droższy. Wprowadzenie podstawowej stawki VAT na tego typu usługi będzie szczególnie dotkliwe ekonomicznie dla odbiorców końcowych - obywateli - w krajach wstępujących, których poziom dochodów osobistych jest wyraźnie niższy od średniej dochodów w krajach Unii.
Obniżenie podatku VAT nie uwalnia władz państwowych od innych działań zmierzających do upowszechnienia dostępu do Internetu.
Internet Society Poland 08.10.2003