Opublikowane we wtorek w Dzienniku Ustaw nowe Prawo Telekomunikacyjne nakłada na operatorów komórkowych obowiązek blokady skradzionych telefonów komórkowych w ciągu 24 godzin od zgłoszenia. W nowym prawie jest również kilka innych zapisów ułatwiających życie klientom usług telekomunikacyjnych, o których warto pamiętać.
Klienci mają również możliwość przenoszenia numerów w ramach stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, mogą także żądać zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora świadczącego usługi mobilne. Nie dotyczy to przeniesienia numeru pomiędzy stacjonarnymi i ruchomymi sieciami telefonicznymi. Z tytułu realizacji tego uprawnienia może być pobrana od abonenta jednorazowa opłata.
W ramach ochrony konsumentów przed niezamierzonym bądź nieświadomym korzystaniem z usług o podwyższonej opłacie (Premium Rate Services) - do której zalicza się m.in. połączenia na 0-700 - klienci mają prawo żądać założenia bezpłatnej blokady na te usługi. Ponadto, przed połączeniem się z numerem o podwyższonej opłacie klient powinien uzyskać informację o koszcie rozmowy.
Podwyższono też odszkodowanie za przerwę w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej - z 1/30 na 1/15 kwoty średniej opłaty miesięcznej, a także skrócono okres przerwy (z 48 do 36 godzin), za który odszkodowanie nie przysługuje.
W nowej ustawie wprowadzono ponadto jednoznaczny zapis, że sługa poczty elektronicznej nie jest usługą telekomunikacyjną. Dzięki temu świadczenie takiej usługi nie podlega przepisom tej ustawy. Powody do zadowolenia mają również użytkownicy tzw. Pre-paidów, którzy w myśl ustawy pozostaną anonimowi.
Ustawodawca zakazał również wymiany informacji o użytkownikach końcowych (abonentach) pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
Na prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) nałożono obowiązek sporządzania i zamieszczania na stronach internetowych URTiP "przewodnika" dotyczącego podstawowych praw i obowiązków konsumentów usług telekomunikacyjnych.
Ustawa została uchwalona 16 lipca i opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171. Wchodzi w życie 30 dni po dacie ogłoszenia z wyjątkiem przepisów dotyczących zapewnienia szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół i placówek oświatowych oraz spraw związanych z opłatami i blokowaniem telefonów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.
Klienci mają również możliwość przenoszenia numerów w ramach stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, mogą także żądać zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora świadczącego usługi mobilne. Nie dotyczy to przeniesienia numeru pomiędzy stacjonarnymi i ruchomymi sieciami telefonicznymi. Z tytułu realizacji tego uprawnienia może być pobrana od abonenta jednorazowa opłata.
W ramach ochrony konsumentów przed niezamierzonym bądź nieświadomym korzystaniem z usług o podwyższonej opłacie (Premium Rate Services) - do której zalicza się m.in. połączenia na 0-700 - klienci mają prawo żądać założenia bezpłatnej blokady na te usługi. Ponadto, przed połączeniem się z numerem o podwyższonej opłacie klient powinien uzyskać informację o koszcie rozmowy.
Podwyższono też odszkodowanie za przerwę w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej - z 1/30 na 1/15 kwoty średniej opłaty miesięcznej, a także skrócono okres przerwy (z 48 do 36 godzin), za który odszkodowanie nie przysługuje.
W nowej ustawie wprowadzono ponadto jednoznaczny zapis, że sługa poczty elektronicznej nie jest usługą telekomunikacyjną. Dzięki temu świadczenie takiej usługi nie podlega przepisom tej ustawy. Powody do zadowolenia mają również użytkownicy tzw. Pre-paidów, którzy w myśl ustawy pozostaną anonimowi.
Ustawodawca zakazał również wymiany informacji o użytkownikach końcowych (abonentach) pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
Na prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) nałożono obowiązek sporządzania i zamieszczania na stronach internetowych URTiP "przewodnika" dotyczącego podstawowych praw i obowiązków konsumentów usług telekomunikacyjnych.
Ustawa została uchwalona 16 lipca i opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171. Wchodzi w życie 30 dni po dacie ogłoszenia z wyjątkiem przepisów dotyczących zapewnienia szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół i placówek oświatowych oraz spraw związanych z opłatami i blokowaniem telefonów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.