Polska Izba Informatyki i Telekomunikacja zwróciła się z listem otwartym do polskiego Sejmu by zatrudnieni przez polski naród posłowie i senatorowie bardziej zagłębili się w uchwalane przez siebie prawo oraz podjęli próbę przemyślenia, czy podejmowane przez nich decyzje nie zwrócą się (jak już się zdążyliśmy przyzwyczaić) przeciwko tym, którzy ich zatrudniają, czyli nam - wyborcom. Tym razem chodzi o sprawę usług o wartości dodanej, w tym SMS, MMS, numerów 0-70X, 0-80X itp. Poniżej prezentujemy pełny tekst listu PIIT.
List otwarty
Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
oraz Sekcji Operatorów Telekomunikacyjnych
przy Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji
do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej
w sprawie usług o wartości dodanej
(audioteksowych dla numerów 070x , SMS, MMS itp.
Art. 63 projektu ustawy Prawo Telekomunikacyjne)
Samorządy gospodarcze reprezentujące przedsiębiorców działających na polskim rynku telekomunikacyjnym, zwracają się do Pań Posłanek i Panów Posłów Sejmu oraz Senatorów Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z prośbą o zapoznanie się z naszymi argumentami przemawiającymi przeciwko "obowiązkowi zawierania przez abonenta odrębnych umów na dostęp do usług telekomunikacyjnych z wartością dodatkową" zapisanemu w Art. 63 w obecnym projekcie ustawy "Prawo Telekomunikacyjne".
Rozumiejąc przyczyny, które mogłyby być dla Państwa impulsem do wpisania w projekt ustawy tak drastycznej procedury korzystania z usług audiotekstowych, wskazujemy równocześnie, że przyczyny te dotyczyły okresu przeszłego, a obecnie są już w dużym stopniu nieaktualne. Nasze argumenty przeciwko takiemu zapisowi Art. 63 są następujące:
1. Telekomunikacja Polska (TP SA) w ubiegłym roku wprowadziła dodatkowe regulacje dotyczące zasad świadczenia usług z wartością dodatkową (kodeks etyczny, certyfikowanie dialerów),które zostały zaakceptowane przez pozostałych operatorów telekomunikacyjnych, i obecnie skutecznie zabezpieczają interesy abonentów. Aktualnie zawierane umowy operatorów z dostawcami usług audiotekstowych praktycznie uniemożliwiają powstawanie zjawisk patologicznych i narażanie abonentów na nadużycia ze strony osób trzecich czy usługodawców..
2. Wprowadzenie przedmiotowego zapisu do ustawy zamknie dla 30 mln abonentów dostęp do całej palety usług z wartością dodatkową, wykorzystujących numery 0-700, 0-701, 0-708, 0-300, 0-400 w sieciach stacjonarnych oraz analogicznych numerów dostępowych w sieciach telefonii komórkowej, a także numerów SMS i MMS o podwyższonej taryfie 7XXXX , 9XXXX .
3. Numery z wartością dodatkową, z których miesięcznie korzysta w Polsce przeciętnie od 5 do 8 mln abonentów, są wykorzystywane również między innymi dla następujących usług:
a. zbiórki pieniędzy na cele charytatywne,
b. serwisy informacji handlowej, medycznej, finansowej, giełdowej,
c. autoryzacje płatności kartami płatniczymi,
d. informacja o połączeniach przedsiębiorstw transportowych (PKP, LOT,...)
e. linie głosowań w programach publicystycznych (linia specjalna)
f. loterie, konkursy, zgłoszenia do programów TV,
g. obsługa komunikacji interaktywnej mediów i wydawnictw,
h. i wiele innych...
4. Utrudnienie dostępu do usług z wartością dodatkową doprowadzi do sytuacji, jaka miała miejsce w Polsce przed rokiem 1994, czyli przeniesienia się usługodawców tych usług do krajów trzecich (przeważnie egzotycznych). Spowoduje to konieczność korzystania z połączeń międzynarodowych. to jest do czasu gdy tego typu krajowe usługi jeszcze nie istniały, natomiast funkcjonowały "dzikie" rozwiązania wykorzystywania w tym celu połączeń międzynarodowych do "egzotycznych" krajów. Takie połączenia nie mogą być blokowane przez operatora, a usługi nie mogą być w żaden sposób kontrolowane. Szacuje się, iż w tamtym okresie kilku lat w ten sposób "wypłynęły" z kraju dziesiątki milionów dolarów, zaś wprowadzenie w 1994 r. krajowych usług audioteksowych było skuteczną reakcją na tamtą patologiczną sytuację. Powrót do ówczesnej sytuacji bez wątpienia spowoduje gigantyczny proceder niekontrolowanego tworzenia usług wykorzystujących połączenia międzynarodowe i tym samym transfer za granicę opłat z tego tytułu.
5. Zamknięcie powszechnej formuły usług z wartością dodatkową spowoduje likwidację ogromnej ilości usług informacyjnych i innych społecznie użytecznych, z których na co dzień korzystają dziesiątki tysięcy abonentów. Zniknie bowiem prosty mechanizm finansowania tworzenia tego typu usług i mechanizmy marketingowe z tym związane.
6. Obecna sytuacja prawna pozwala na skuteczną ochronę przed nieuprawnionym nadużywaniem abonenta bez stosowania innych mechanizmów niż zamknięcie rynku. Taka obrona to na przykład celowe zapytanie abonenta, czy chce mieć zamknięty dostęp do usług z wartością dodatkową, bezpłatne blokowanie dostępu do usług dodanych na życzenie abonenta, kontrola wysokości rachunku, limit wysokości rachunku wymagający potwierdzenie przez abonenta, itp. Ochrona powinna być zapewniona przez odpowiednie zapisy wykonawcze do "Prawa Telekomunikacyjnego", które mogłyby uwzględniać różną specyfikę poszczególnych usług.
Podsumowując, pragniemy zwrócić uwagę iż wprowadzenie przedmiotowego zapisu do Ustawy doprowadzi do ewenementu na skalę europejską, jakim byłoby praktyczne zamknięcie rynku tej kategorii usług telekomunikacyjnych, która stanowi główny element napędowy rozwoju nowoczesnych usług w telefoniach nowej generacji, np. UMTS. Zahamowanie procesów rozwojowych tego segmentu usług w bardzo krótkiej perspektywie spowoduje ich praktyczną likwidację.
Przekazując Sejmowi i Senatowi nasze postulaty liczymy na zrozumienie rzeczywistych potrzeb obywateli i oczekujemy stanowienia takiego Prawa, które będzie dobrze służyło wszystkim podmiotom polskiego rynku telekomunikacyjnego.
Sekcja Operatorów Telekomunikacyjnych przy Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
List otwarty
Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
oraz Sekcji Operatorów Telekomunikacyjnych
przy Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji
do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej
w sprawie usług o wartości dodanej
(audioteksowych dla numerów 070x , SMS, MMS itp.
Art. 63 projektu ustawy Prawo Telekomunikacyjne)
Samorządy gospodarcze reprezentujące przedsiębiorców działających na polskim rynku telekomunikacyjnym, zwracają się do Pań Posłanek i Panów Posłów Sejmu oraz Senatorów Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z prośbą o zapoznanie się z naszymi argumentami przemawiającymi przeciwko "obowiązkowi zawierania przez abonenta odrębnych umów na dostęp do usług telekomunikacyjnych z wartością dodatkową" zapisanemu w Art. 63 w obecnym projekcie ustawy "Prawo Telekomunikacyjne".
Rozumiejąc przyczyny, które mogłyby być dla Państwa impulsem do wpisania w projekt ustawy tak drastycznej procedury korzystania z usług audiotekstowych, wskazujemy równocześnie, że przyczyny te dotyczyły okresu przeszłego, a obecnie są już w dużym stopniu nieaktualne. Nasze argumenty przeciwko takiemu zapisowi Art. 63 są następujące:
1. Telekomunikacja Polska (TP SA) w ubiegłym roku wprowadziła dodatkowe regulacje dotyczące zasad świadczenia usług z wartością dodatkową (kodeks etyczny, certyfikowanie dialerów),które zostały zaakceptowane przez pozostałych operatorów telekomunikacyjnych, i obecnie skutecznie zabezpieczają interesy abonentów. Aktualnie zawierane umowy operatorów z dostawcami usług audiotekstowych praktycznie uniemożliwiają powstawanie zjawisk patologicznych i narażanie abonentów na nadużycia ze strony osób trzecich czy usługodawców..
2. Wprowadzenie przedmiotowego zapisu do ustawy zamknie dla 30 mln abonentów dostęp do całej palety usług z wartością dodatkową, wykorzystujących numery 0-700, 0-701, 0-708, 0-300, 0-400 w sieciach stacjonarnych oraz analogicznych numerów dostępowych w sieciach telefonii komórkowej, a także numerów SMS i MMS o podwyższonej taryfie 7XXXX , 9XXXX .
3. Numery z wartością dodatkową, z których miesięcznie korzysta w Polsce przeciętnie od 5 do 8 mln abonentów, są wykorzystywane również między innymi dla następujących usług:
a. zbiórki pieniędzy na cele charytatywne,
b. serwisy informacji handlowej, medycznej, finansowej, giełdowej,
c. autoryzacje płatności kartami płatniczymi,
d. informacja o połączeniach przedsiębiorstw transportowych (PKP, LOT,...)
e. linie głosowań w programach publicystycznych (linia specjalna)
f. loterie, konkursy, zgłoszenia do programów TV,
g. obsługa komunikacji interaktywnej mediów i wydawnictw,
h. i wiele innych...
4. Utrudnienie dostępu do usług z wartością dodatkową doprowadzi do sytuacji, jaka miała miejsce w Polsce przed rokiem 1994, czyli przeniesienia się usługodawców tych usług do krajów trzecich (przeważnie egzotycznych). Spowoduje to konieczność korzystania z połączeń międzynarodowych. to jest do czasu gdy tego typu krajowe usługi jeszcze nie istniały, natomiast funkcjonowały "dzikie" rozwiązania wykorzystywania w tym celu połączeń międzynarodowych do "egzotycznych" krajów. Takie połączenia nie mogą być blokowane przez operatora, a usługi nie mogą być w żaden sposób kontrolowane. Szacuje się, iż w tamtym okresie kilku lat w ten sposób "wypłynęły" z kraju dziesiątki milionów dolarów, zaś wprowadzenie w 1994 r. krajowych usług audioteksowych było skuteczną reakcją na tamtą patologiczną sytuację. Powrót do ówczesnej sytuacji bez wątpienia spowoduje gigantyczny proceder niekontrolowanego tworzenia usług wykorzystujących połączenia międzynarodowe i tym samym transfer za granicę opłat z tego tytułu.
5. Zamknięcie powszechnej formuły usług z wartością dodatkową spowoduje likwidację ogromnej ilości usług informacyjnych i innych społecznie użytecznych, z których na co dzień korzystają dziesiątki tysięcy abonentów. Zniknie bowiem prosty mechanizm finansowania tworzenia tego typu usług i mechanizmy marketingowe z tym związane.
6. Obecna sytuacja prawna pozwala na skuteczną ochronę przed nieuprawnionym nadużywaniem abonenta bez stosowania innych mechanizmów niż zamknięcie rynku. Taka obrona to na przykład celowe zapytanie abonenta, czy chce mieć zamknięty dostęp do usług z wartością dodatkową, bezpłatne blokowanie dostępu do usług dodanych na życzenie abonenta, kontrola wysokości rachunku, limit wysokości rachunku wymagający potwierdzenie przez abonenta, itp. Ochrona powinna być zapewniona przez odpowiednie zapisy wykonawcze do "Prawa Telekomunikacyjnego", które mogłyby uwzględniać różną specyfikę poszczególnych usług.
Podsumowując, pragniemy zwrócić uwagę iż wprowadzenie przedmiotowego zapisu do Ustawy doprowadzi do ewenementu na skalę europejską, jakim byłoby praktyczne zamknięcie rynku tej kategorii usług telekomunikacyjnych, która stanowi główny element napędowy rozwoju nowoczesnych usług w telefoniach nowej generacji, np. UMTS. Zahamowanie procesów rozwojowych tego segmentu usług w bardzo krótkiej perspektywie spowoduje ich praktyczną likwidację.
Przekazując Sejmowi i Senatowi nasze postulaty liczymy na zrozumienie rzeczywistych potrzeb obywateli i oczekujemy stanowienia takiego Prawa, które będzie dobrze służyło wszystkim podmiotom polskiego rynku telekomunikacyjnego.
Sekcja Operatorów Telekomunikacyjnych przy Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji