Wraz z otwarciem imprezy E3 Expo, ujawnione zostały najbardziej wyczekiwane premiery targów. Sony zaprezentowało swoją konsolkę PlayStation Portable i przedstawiło najbliższe plany związane z branżą elektronicznej rozrywki.
Wymiary PSP to 170 x 74 x 23 mm, waga - 260g. Urządzenie ma służyć nie tylko do gier, ale też odsłuchu muzyki i oglądania filmów. Konsolka została wyposażona w panoramiczny, 4,3-calowy ekran prezentujący 16,77 mln kolorów w rozdzielczości 480x272 piksele. Wprawdzie podczas konferencji Sony nie pokazano działających gier, a jedynie sekwencje wideo, ale - jak twierdzą dziennikarze obecni na E3 - jakość obrazu jest niezwykle wysoka. Prezentacja potwierdziła spekulacje, że urządzenie ma możliwości zbliżone do stacjonarnej konsoli PlayStation 2. Odpowiednią oprawę dźwiękową zapewniają wbudowane głośniki stereo i wyjście słuchawkowe. Konsolka jest „napędzana” przez procesor Sony działający z częstotliwością 333MHz. Jednostka centralna ma do dyspozycji 32MB pamięci głównej i 4MB pamięci podręcznej. Wbudowana bateria litowo-jonowa zapewnia od 2,5 do 10 godzin pracy (w zależności od wykonywanych działań). Filmy i gry będą dystrybuowane na nośnikach UMD – małych krążkach o pojemności 1,8GB. W konsoli zastosowano wystające ponad obudowę przyciski, co ma ułatwić sterowanie w grach. Oczywiście ich rozkład jest podobny do znanego z kontrolerów do stacjonarnych konsol Sony. Niezwykle bogate są możliwości komunikacyjne PSP: port USB 2.0, moduł komunikacji bezprzewodowej 802.11b, slot na karty Memory Stick Pro Duo i obsługa „podczerwonych” standardów IR Remote (SIRCS) oraz IrDA robią wrażenie. Konsola zadebiutuje pod koniec roku w Japonii, a w pierwszych miesiącach 2005 r. trafi na rynki amerykański i europejski. Sony planuje w ciągu pierwszego roku sprzedać 3 mln sztuk PSP. Klientelą, którą Sony chce pozyskać w pierwszej kolejności, są ludzie w wieku od 18 do 35 lat. Mniejsze środki Sony skieruje do promocji PSP na „zróżnicowanym i zmieniającym się” rynku nastolatków. Taka strategia to zapewne efekt wysokiej – jak można się domyślać – ceny urządzenia. Być może Sony chce też uniknąć bezpośredniej konfrontacji z produktami dominującej na rynku konsol przenośnych firmy Nintendo.
Podczas swojej konferencji prasowej Sony poinformowało też o obniżce ceny PlayStation 2 – w Stanach Zjednoczonych ta konsola kosztuje teraz 150 USD. Koncern zapowiedział również wprowadzenie do swej oferty oprogramowania, które pozwoli na wykorzystywanie podłączonej do Internetu konsoli PS2 z kamerką EyeToy w charakterze wideotelefonu. Firma przedstawiła też plany związane z konsolą PlayStation 3, a dokładnie – z przeznaczonym dla niej procesorem Cell. Układ jeszcze w tym roku trafi do stacji roboczych, które znajdą zastosowania w produkcji grafiki trójwymiarowej i prowadzeniu symulacji fizycznych. Produkcją takich zestawów i ich sprzedażą oraz oprogramowaniem zajmie się współtwórca układu – firma IBM. Później podobne maszyny, ze zmodyfikowanym oprogramowaniem i specjalistycznymi narzędziami, będą przez Sony oferowane branży gier wideo i studiom zajmującym się tworzeniem efektów specjalnych. Gdy możliwości układu będą już w pełni opanowane przez developerów, Sony rozpocznie produkcję PS3.
Drugim obok pokazu Sony PSP najbardziej oczekiwanym wydarzeniem E3 Expo była prezentacja nowego dziecka „kieszonkowego giganta” – konsoli Dual Screen firmy Nintendo.
Pod względem możliwości Nintendo DS z pewnością nie może się równać z Sony PSP, ale prezentacja konsolki udowodniła, że bez wątpienia będzie to jedno z najbardziej innowacyjnych urządzeń w branży. Konsolka posiada dwa ekrany o wielkości identycznej z ekranem znanym już z GameBoy Advance SP. Interesująco rozwiązano kwestię sterowania – oprócz sześciu przycisków w układzie nawiązującym do kontrolerów klasycznych konsol SNES, konsolka posiada wbudowany mikrofon, służący do kontroli gier głosem. Co więcej, dolny wyświetlacz to ekran dotykowy - zaprezentowane podczas imprezy gry były obsługiwane rysikiem. Nintendo DS posiada też moduł Bluetooth, pozwalający toczyć rywalizację nawet 16 graczom zgromadzonym w niewielkiej odległości od siebie. Urządzenie wyposażono w dwa sloty – pierwszy na gry dla nowej platformy, drugi – na kartridże stosowane w konsolkach GameBoy, z którymi nowe dziecko „Wielkiego N” będzie kompatybilne. Zastosowana w konsoli bateria pozwoli bawić się przez 10 godzin na jednym ładowaniu.
Podczas prezentacji przedstawiciele Nintendo podkreślali, że do premiery urządzenia mogą nastąpić kosmetyczne zmiany w budowie, a nawet w nazwie konsolki. Nintendo DS zadebiutuje pod koniec roku w Japonii i USA, a do Europy trafi w pierwszym kwartale 2005 r. Przewidywana cena to około 150 USD. W chwili premiery spodziewana jest dostępność wielu gier ze znanych serii Nintendo, w tym sequel tytułu „Zelda: The Wind Maker”.
Wymiary PSP to 170 x 74 x 23 mm, waga - 260g. Urządzenie ma służyć nie tylko do gier, ale też odsłuchu muzyki i oglądania filmów. Konsolka została wyposażona w panoramiczny, 4,3-calowy ekran prezentujący 16,77 mln kolorów w rozdzielczości 480x272 piksele. Wprawdzie podczas konferencji Sony nie pokazano działających gier, a jedynie sekwencje wideo, ale - jak twierdzą dziennikarze obecni na E3 - jakość obrazu jest niezwykle wysoka. Prezentacja potwierdziła spekulacje, że urządzenie ma możliwości zbliżone do stacjonarnej konsoli PlayStation 2. Odpowiednią oprawę dźwiękową zapewniają wbudowane głośniki stereo i wyjście słuchawkowe. Konsolka jest „napędzana” przez procesor Sony działający z częstotliwością 333MHz. Jednostka centralna ma do dyspozycji 32MB pamięci głównej i 4MB pamięci podręcznej. Wbudowana bateria litowo-jonowa zapewnia od 2,5 do 10 godzin pracy (w zależności od wykonywanych działań). Filmy i gry będą dystrybuowane na nośnikach UMD – małych krążkach o pojemności 1,8GB. W konsoli zastosowano wystające ponad obudowę przyciski, co ma ułatwić sterowanie w grach. Oczywiście ich rozkład jest podobny do znanego z kontrolerów do stacjonarnych konsol Sony. Niezwykle bogate są możliwości komunikacyjne PSP: port USB 2.0, moduł komunikacji bezprzewodowej 802.11b, slot na karty Memory Stick Pro Duo i obsługa „podczerwonych” standardów IR Remote (SIRCS) oraz IrDA robią wrażenie. Konsola zadebiutuje pod koniec roku w Japonii, a w pierwszych miesiącach 2005 r. trafi na rynki amerykański i europejski. Sony planuje w ciągu pierwszego roku sprzedać 3 mln sztuk PSP. Klientelą, którą Sony chce pozyskać w pierwszej kolejności, są ludzie w wieku od 18 do 35 lat. Mniejsze środki Sony skieruje do promocji PSP na „zróżnicowanym i zmieniającym się” rynku nastolatków. Taka strategia to zapewne efekt wysokiej – jak można się domyślać – ceny urządzenia. Być może Sony chce też uniknąć bezpośredniej konfrontacji z produktami dominującej na rynku konsol przenośnych firmy Nintendo.
Podczas swojej konferencji prasowej Sony poinformowało też o obniżce ceny PlayStation 2 – w Stanach Zjednoczonych ta konsola kosztuje teraz 150 USD. Koncern zapowiedział również wprowadzenie do swej oferty oprogramowania, które pozwoli na wykorzystywanie podłączonej do Internetu konsoli PS2 z kamerką EyeToy w charakterze wideotelefonu. Firma przedstawiła też plany związane z konsolą PlayStation 3, a dokładnie – z przeznaczonym dla niej procesorem Cell. Układ jeszcze w tym roku trafi do stacji roboczych, które znajdą zastosowania w produkcji grafiki trójwymiarowej i prowadzeniu symulacji fizycznych. Produkcją takich zestawów i ich sprzedażą oraz oprogramowaniem zajmie się współtwórca układu – firma IBM. Później podobne maszyny, ze zmodyfikowanym oprogramowaniem i specjalistycznymi narzędziami, będą przez Sony oferowane branży gier wideo i studiom zajmującym się tworzeniem efektów specjalnych. Gdy możliwości układu będą już w pełni opanowane przez developerów, Sony rozpocznie produkcję PS3.
Drugim obok pokazu Sony PSP najbardziej oczekiwanym wydarzeniem E3 Expo była prezentacja nowego dziecka „kieszonkowego giganta” – konsoli Dual Screen firmy Nintendo.
Pod względem możliwości Nintendo DS z pewnością nie może się równać z Sony PSP, ale prezentacja konsolki udowodniła, że bez wątpienia będzie to jedno z najbardziej innowacyjnych urządzeń w branży. Konsolka posiada dwa ekrany o wielkości identycznej z ekranem znanym już z GameBoy Advance SP. Interesująco rozwiązano kwestię sterowania – oprócz sześciu przycisków w układzie nawiązującym do kontrolerów klasycznych konsol SNES, konsolka posiada wbudowany mikrofon, służący do kontroli gier głosem. Co więcej, dolny wyświetlacz to ekran dotykowy - zaprezentowane podczas imprezy gry były obsługiwane rysikiem. Nintendo DS posiada też moduł Bluetooth, pozwalający toczyć rywalizację nawet 16 graczom zgromadzonym w niewielkiej odległości od siebie. Urządzenie wyposażono w dwa sloty – pierwszy na gry dla nowej platformy, drugi – na kartridże stosowane w konsolkach GameBoy, z którymi nowe dziecko „Wielkiego N” będzie kompatybilne. Zastosowana w konsoli bateria pozwoli bawić się przez 10 godzin na jednym ładowaniu.
Podczas prezentacji przedstawiciele Nintendo podkreślali, że do premiery urządzenia mogą nastąpić kosmetyczne zmiany w budowie, a nawet w nazwie konsolki. Nintendo DS zadebiutuje pod koniec roku w Japonii i USA, a do Europy trafi w pierwszym kwartale 2005 r. Przewidywana cena to około 150 USD. W chwili premiery spodziewana jest dostępność wielu gier ze znanych serii Nintendo, w tym sequel tytułu „Zelda: The Wind Maker”.